Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

De termen SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) kom je tegen wanneer je het hebt over online marketing. Deze begrippen zijn beide namelijk een onderdeel hiervan. Maar wat zijn precies de verschillen tussen SEO en SEA? Wanneer maak je hier gebruik van, en hoe kun je dit succesvol gebruiken? In dit artikel gaan we meer aandacht besteden aan de verschillen van SEO en SEA en natuurlijk wat de termen inhouden.

Search Engine Optimization

SEO kun je in het Nederlands vertalen naar zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je je website voor een zoekmachine kan optimaliseren. Het optimaliseren van je website voor een zoekmachine kan erg veel voordelen opleveren. Je website wordt er beter door gevonden, je naamsbekendheid wordt vergroot en daarbij komt ook dat dit waarschijnlijk meer klanten oplevert. Door het gebruiken van de juiste zoektermen op en rondom je website kun je er voor zorgen dat je website beter wordt gevonden op relevante zoektermen.

Search Engine Advertising

Deze variant van zoekmachine adverteren is net even wat anders dan Search Engine Optimization. Hierbij plaats je advertenties bij relevante zoektermen. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op een term die voor jou relevant is, kun je hiervoor een advertentie kopen zodat jou website een hoge positie heeft in de resultaten van de zoekmachine.

Wat zijn de verschillen?

Tussen SEO en SEA zitten nogal wat verschillen, zo is SEO bijvoorbeeld een gratis variant terwijl SEA wel geld kost. Daarnaast zie je bij SEA direct resultaten, terwijl je bij SEO soms wel maanden of jaren moet wachten tot je resultaten ziet van je werk. Of Search Engine Optimization of Search Engine Advertising voor jou het beste werkt, hangt natuurlijk af van de wensen die je hebt. Maar je zou natuurlijk ook een combinatie van beide kunnen toepassen.

https://www.teamnijhuis.nl/