Leadgeneratie of Kundenakquise uitbesteden is een strategische keuze

Het uitbesteden van leadgeneratie (in het Duits “Kundenakquise”) houdt in dat er vertrouwen moet zijn tussen partijen, tenslotte gaat het om de continuïteit en groei van uw organisatie. Het bedrijf wat op zoek is naar leads is uiteindelijk voor een grootdeel afhankelijk van de genereerde leads. Vroeger werd dit vaak intern gedaan, maar uiteindelijk is het goedkoper om dit uit te besteden. De leadproviders hebben grotere marketingafdelingen en expertise. Zij kunnen mee met de laatste trends terwijl dit voor een interne organisatie niet altijd mogelijk is. Wanneer u een goed, duidelijk en transparant contract met de juiste leadprovider afsluit, zeker wanneer deze in staat is om u gekwalificeerde leads op basis van uw business criteria te leveren, dan bent u gegarandeerd van een zeer tevreden verkoopafdeling. En de verkoopafdeling is toch nog steeds de spil waarom groei draait. Zonder nieuwe klanten stagneert uw groei, wat uiteindelijk uw bestaan op de tocht zet.

Slechte keuze Kundenakquise is pijn verkoper

Selecteert de salesmanager of de inkoper van de firma de verkeerde leadprovider, dan lijdt de verkoper en indirect zijn gezin hieronder. Als er puur wordt gekeken naar prijs, dan wordt altijd de verkeerde keuze gemaakt. Hoe moet je dan wel kijken naar een leadgenerator? Door bijvoorbeeld in Google de term: ‘Leads kopen’ eens in te tikken. Het zijn uiteraard niet de bedrijven die betaalde advertenties plaatsen die het marketing vak begrijpen. Nee, je moet de bedrijven hebben die bovenaan in het autonome gedeelte van pagina 1 staan bij Google. Dit zijn organisaties die het vak van online marketing verstaan.

Realistische keuze Kundenakquise

Als bedrijven volledig blanco voor u aan de slag moeten gaan om leads te genereren, dan kan het zeker zes maanden duren voordat u de eerste leads gaat krijgen. U vraagt zich misschien af waarom? Dit komt omdat er veel tijd nodig is om een marketingcampagne te starten en op een ‘white hat’ manier hoog te kunnen ranken op een aantal zoekwoorden voor uw business.

Zelf hoog ranken
Wellicht heeft u zelf een website die hoog moet scoren in de zoekmachines. Het vervelende is dat het u veel tijd en geld kost om er te geraken. En staat u er dan, dan moet u ook nog hoog blijven staan. De weg naar een hoge ranking is lang en hobbelig. Vandaag staat u goed en de dag erna staat uw site weer op pagina vijf. Dit wordt in vaktermen de Google-dance genoemd, maar is zeer frustrerend voor u.