Het Nederlandse medialandschap

Het medialandschap is de laatste jaren flink veranderd. Met name de verbetering van processen en de nieuwe beschikbare technologieën zorgen ervoor dat het een hele dynamische markt is geworden. Het ontstaan van hybride kanalen doen de grenzen van de verschillende media vervagen. Zo kun je tegenwoordig televisie kijken via het internet en de krant lezen op je smartphone. Ook bedrijven moeten hierop anticiperen. Waar vroeger voor bedrijven één mediakanaal nog wel voldoende was, moet er tegenwoordig bij de mediastrategie worden gekeken hoe verschillende mediatypen naast elkaar kunnen worden ingezet. Met alleen een email nieuwsbrief red je het niet (meer).

Als we kijken naar het medium televisie valt vooral op dat met name het aantal commerciële zenders enorm is toegenomen de afgelopen 15 jaar. Ook het aantal regionale/lokale zenders en de zenders met een specifieke doelgroep zijn flink toegenomen. Het televisieaanbod is overvloedig geworden. Ook de opkomst van de digitale tv is een hele belangrijke ontwikkeling geweest. We kunnen nu zelf bepalen wanneer en wat we zien en bovendien is de beeldkwaliteit fors verbeterd. Dit zijn factoren die bepalend zijn voor bijvoorbeeld de adverteerders.

Ook voor de radio geldt dat het de commerciële station een enorme toevlucht heeft genomen. Tevens heeft dit medium een groter marktaandeel gekregen. En evenals bij de televisie heeft ook de digitale ontwikkeling een grote invloed gehad. Steeds meer mensen luisteren digitaal naar de radio. Het aantal mensen dat online naar de radio luistert is de afgelopen jaren toegenomen met 15%. Dat zij zo’n vijf miljoen mensen. Het online radio luisteren is volop in ontwikkeling. Met name via de PC, laptop en smartphone wordt veel naar radio geluisterd. Radioguide.fm is een platform dat vele radiozenders van over de hele wereld uitzendt. Voor adverteerders is radio ook een interessant medium. Het is namelijk veel goedkoper dan adverteren op televisie. Wanneer er goed over nagedacht wordt kan het radio commercial net zo effectief zijn als een paar seconden op televisie.

http://radioguide.fm