Branded content voor echte brands

Branded content heeft niets met vuur te maken, maar moet wel vuurwerk veroorzaken voor een specifieke brand (merk). Het doel van branded content is een dusdanige campagne te maken dat de brand in je geheugen wordt en blijft gebrand. Branded content lijkt daarom een beetje op een proging tot hersenspoeling. Alle middelen om de content te maken en weer te geven zijn toegestaan. Bij branded content moet ervoor gewaakt worden dat de content niet gaat branden. Anders verbrandt het doel. Veel gebruikte middelen naast conventionele tekst en afbeelding, zijn video´s, geluid en bekende personen en… brands die veelvuldig in tv-programma´s “toevallig” in beeld komen. Voor het laatste zijn bijvoorbeeld kookprogramma´s geliefd, hier worden vaak dezelfde merken steeds weer gebruikt en komen daardoor, toevallig, in beeld. Onbewust wordt op deze manier een brand in je geheugen opgeslagen en bij het maken van inkopen wordt daardoor je inkoopbesluit beïnvloed.

Voorbeelden branded content

Red Bull is in eerste instantie bekend geworden dankzij zogenaamde guerilla marketing, wat Red Bull overigens tot op de dag van vandaag nog steeds hanteert. Guerilla marketing staat voor een marketing techniek die erop gericht is om in een zeer korte tijd veel media-aandacht en veel publiek aan te trekken voor betrekkelijk lage kosten. Tegenwoordig wordt het merk (brand) Red Bull geassocieerd met vaak snelle (en gevaarlijke) sporten. De branded content draait volledig om dit onderwerp. Vrijwel iedereen die bijvoorbeeld aan autoracen denkt, denkt onbewust ook aan Red Bull. Coca Cola en McDonalds zijn twee brands die vrijwel ieder mens op de wereld kent. De kracht van beide merken is de manier waarop zij branded content in de wereld brengen. Overal met een strakke eenduidigheid, iedereen kent hun logo´s en associeert die onmiddellijk met de bijbehorende producten.

 

Branded content en bekende personen

Vrijwel ieder mens heeft iets met bekende personen, op een vaak onbewuste manier kijkt men tegen bekende personen op of vereenzelvigd zich ermee. Dus zijn bekende personen ongelooflijk handig te gebruiken binnen branded content. James Bond, al is hij een gespeelde persoon, wordt gekoppeld aan Aston Martin. Dichterbij huis, in Nederland, denk je bij Gerard Joling aan haartransplantatie, of zelfs omgekeerd, bij haartransplantatie denk je aan Gerard Joling. Jean-Claude van Damme is verbonden aan Volvo Trucks en zo zijn er nog veel meer bekende personen aan brands verbonden. En dankzij het feit dat wij ons graag vereenzelvigen met bekende personen, kan branded content hier perfect op inspelen.